5 november 2025

Studenten laten de bodem bewegen: creatieve ideeën voor het KBF

Bodem & Technologie

De afgelopen vijf weken werkten twintig communicatiestudenten van Hogeschool Utrecht, verdeeld over vier groepen, aan twee actuele vraagstukken van het Kenniscentrum Bodemdaling en Funderingen (KBF): de doorontwikkeling van de –online- Experience Bodemdaling en bodemdalingsbestendige nieuwbouw.

Slimme ideeën voor meer aandacht

Voor de doorontwikkeling van de Experience Bodemdaling maakten de studenten communicatieplannen en middelen om de online Experience breder onder de aandacht te brengen. Hun doel: meer traffic en bekendheid genereren.
Dat resulteerde in creatieve, tastbare ideeën, zoals een 3D-geprinte molen met QR-code, die gemeenten kunnen plaatsen om nieuwsgierigheid te wekken en bezoekers naar de online Experience te leiden.

Rienske Zegwaard Communicatie & Verbinder
“We hebben echt mooie en krachtige uitingen gezien. De studenten hebben niet alleen creatieve ideeën ontwikkeld, maar ook communicatiemiddelen gemaakt die wij daadwerkelijk kunnen gebruiken. Daarvoor verdienen ze absoluut een compliment.

Praktijkgericht leren over de bodem

Ook binnen het traject bodemdalingsbestendige nieuwbouw ontstonden verrassende concepten. De studenten onderzochten hoe dit complexe thema beter kan landen bij bestuurders en projectontwikkelaars.
Een van de opvallende uitwerkingen was een ‘bodemkwartet’: een educatief spel waarmee spelers op een laagdrempelige manier meer leren over bodemdaling en de gevolgen daarvan.

Een verzakte Domtoren (in werkelijkheid geen sprake van bodemdaling) met QR-code naar de online Bodemdaling Experience
Bezig met laden...